Představení nového iPhonu 5 přineslo smíšené pocity. Hodně lidí čekalo nějakou revoluční změnu a ta nedorazila. Na druhou stranu přestavil Apple po všech stránkách perfektní telefon. I když… háček se přece jen najde. Nadšenci do superrychlých procesorů budou namítat, že iPhone už není špička, že se najde celá řada telefonů, které iPhone v jednotlivých kategoriích předčí, že nové mapy jsou podivně neodladěné atd.
Dokonce se najdou i tací, kteří prorocky předpovídají, že Apple přišel o iniciativu a od teď to s ním půjde jen a jen z kopce. Něco na tom bude. Když totiž chcete být jedničkou v oboru a prodávat nejdražší telefony, musíte se držet před konkurencí. Pokud totiž konkurence začne vyrábět podobně dobré telefony ale za nižší cenu, dostává vaše pricingová strategie značné trhliny. To se právě stalo Applu. Podle serveru http://www.trustedreviews.com/news/samsung-galaxy-s3-beats-iphone-5-to-become-uk-s-most-popular-handset se v Británii prodává lépe Samsung Galaxy s III, než nový iPhone. Proč? Z Česka se to dost špatně posuzuje. Velký podíl na tom má cenová politika mobilních operátorů. IPhone je na západě tak drahý, že si ho bez dotace od operátora pořídí jen velmi malá skupinka lidí. Navíc se za poslední dva roky značně vyvinul konkurenční Android a komunikace mezi telefonem a korporátními systémy není zrovna silná stránka iPhonu. Není ekonomické pořizovat vyššímu managementu iPhone a nižšímu managementu telefony s Androidem, protože více systémů rovná se více problémů. Apple má před sebou zásadní byznys rozhodnutí. Buď představí nějakou revoluční věc, která ho znovu dostane o dva roky před konkurenci, nebo začne vyrábět nějaký low/middle costový telefon, nebo se pomalu začne propadat. Nic totiž nevydrží věčně. A v současné krizi je moderní katovat badžety takže pět tisíc korun rozdíl mezi iPhone 5 a Samsungem galaxy s III může pro firmy být rozhodující.
Prodeje v USA stále rostou
Citovaný server uváděl prodeje ve Velké Británii. Doma v USA je však Apple naprosto dominantní. Důvod je v zásadě jednoduchý – lenost. Lidé mají z principu neochotu měnit svoji stávající situaci a to i v případě, že by ji mohli změnit na lepší. Problém je v samotné změně. Postavíte lid před nezaujatého uživatele OSX a Android, tak si pravděpodobně vybere OSX, protože je intuitivnější. Jenže když podmínky testu upravíte a budete testovat na uživateli Androidu, zjistíte, že ochota přejít na jiný systém je o hodně menší. Uživatel totiž nesrovnává ovládání s ideálem, ale se svým zvykem používat telefon. Proto se úspěchy Applu dají rozdělit na USA a zbytek světa. V USA se Applu podařilo vybudovat unikátní pozici. Nikdo si nejde koupit MP3, přehrávač, ale iPod. Nikdo nekupuje tablet, ale iPad. Dokonce, když běžely v USA v televizi reklamy na Samsung Galaxy pad, tak si velká část spotřebitelů myslela, že jde o reklamu na iPad. Americký spotřebitel nemá potřebu hrabat se v jednotlivých typech a zkoumat funkce. Ví, že když si koupí iPad, tak to bude po všech stránkách funkční tablet. Podobně u iPodu a iPhonu. A hlavně všechny ostatní přístroje v amerických domácnostech jsou postavené tak, aby s Apple produkty uměly fungovat. V ČR má minimum lidí externí disk od Applu. Kolik znáte lidí s Apple TV?
Jenže situace mimo státy je pro Apple mnohem horší. IPad se sice ujal jako trendová novinka. Otázkou zůstává, jak dlouho se udrží na trhu další generace. Protože iPad nepoužíváte tak často, jako telefon nebo notebook, vydrží morálně i výkonností déle. Centrem prodejů a zisků je pro Apple iPhone a ten čeká ve světě velká zkouška. Uvidíme, jak se situace vyvine a jestli z boje mezi giganty povstane nějaká nová síla.