Firmy šetří i na nákladech na stěhování

Pro poradenské a realitní společnosti zaměřené na pronájmy na trhu kancelářských prostor v Česku byl celý rok 2012 ve znamení vysoké aktivity. Loňská bilance realizovaných pronájmů byla třetí největší v patnáctileté historii tohoto segmentu v Praze.

Jednalo se celkově o více než 273 000 m2. Přesto došlo v poměru k celkovým sjednaným pronájmům pouze k malému podílu stěhování. Důvod? Podle poradenské společnosti DTZ výsledek ovlivnilo robustní přejednávání nájemních smluv (renegociace) a v nepřímé úměře nízké procento nových pronájmů. „Pro řadu firem je překážkou stěhování. Tento proces mají spojený s vyššími náklady i časovými investicemi. Pronájem nových prostor tak musí nájemcům dávat i s těmito výdaji jednoznačnou finanční logiku,“ vysvětluje Pavel Domalewski, vedoucí oddělení zastupování pronajímatelů v DTZ. V posledním čtvrtletí 2012 tvořily renegiociace na souhrnném objemu transakcí 45 %, podobně tomu bude pravděpodobně i v prvních měsících letošního roku.

Loňský podíl přejednaných nájemních smluv je nejvyšší za posledních deset let. To reflektuje zmíněnou sníženou ochotu firem ke stěhování a k nové dohodě se stávajícím majitelem.Vysoké procento renegociací je rovněž odrazem silných let 2006 – 2008, kdy na pražský kancelářský trh přicházelo mnoho nových subjektů. Velké stěhování (nad 4 000 m2) minulý rok v rámci trhu realizovaly pouze společnosti ADP a Unilever.

Vývoj kancelářského trhu je v Praze kontinuální, racionální, a bez razantních výkyvů. V souladu s predikcemi DTZ nepotvrdil ani rok 2012 skokový nárůst neobsazenosti, která se už 1,5 roku pohybuje kolem 11,5 – 12 %. Znamená to, že nové přírůstky ploch jsou v naprosté rovnováze s realizovanou poptávkou. A to přibližně 100 000 čtverečných metrů ročně.

„Hovoříme-li o dalších trendech, pak nadále pokračuje preference udržitelné architektury a výstavby. O certifikaci usiluje šest ze sedmi projektů a označení LEED nebo BREEAM se už stalo standardem. Ostatně, ne náhodou se staví výhradně na Praze 1, 4 a 8, což jsou lokality v souladu s certifikacemi kvalitně obsloužené veřejnou dopravou,“ doplňuje Václav Bouček, vedoucí oddělení zastupování nájemců v DTZ.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Post Navigation